Zmiany programowe w nowym roku szkolnym 2025/2026 – co warto wiedzieć? - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Zmiany programowe w nowym roku szkolnym 2025/2026 – co warto wiedzieć?

Zmiany programowe w nowym roku szkolnym 2025/2026 – co warto wiedzieć?

Autor zdjęcia/źródło: Freepik

Od nowego roku szkolnego MEN wprowadza kilka zmian w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Dotyczą one m.in. lekcji religii, wychowania fizycznego, a także nowych przedmiotów, które pojawią się w planie zajęć. Żeby nic Wam nie umknęło, zebraliśmy w jednym miejscu najważniejsze informacje.

Religia i etyka – jeden raz w tygodniu

Od nowego roku szkolnego 2025/2026 zostaje zmniejszona liczba godzin lekcji religii i etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Oznacza to, że lekcje z tych przedmiotów będą się odbywać raz w tygodniu. Co istotne, zgodnie z rozporządzeniem MEN, lekcje te muszą odbywać się na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Religia lub etyka mogą odbywać się w środku dnia tylko w przypadku, gdy wszyscy uczniowie zadeklarują udział w tych zajęciach. Ponadto, jeśli na religię lub etykę w danej klasie zapisze się mniej niż 7 uczniów, szkoła może utworzyć grupę międzyklasową, łącząc uczniów z różnych klas.

Ocena z religii i etyki nie wliczy się do średniej

To istotna zmiana, wprowadzona już w tym roku szkolnym. Oceny z religii i etyki nie będą wliczane do rocznej średniej ocen. Ocena z tych przedmiotów nadal będzie wypisana na świadectwie, jednak nie wpłynie na średnią, która ma znaczenie np. przy rekrutacji do szkoły średniej czy przyznawaniu stypendiów. Podejmując tę decyzję, ministerstwo kierowało się chęcią wyrównania zasad dla wszystkich uczniów. Religia i etyka to przedmioty nieobowiązkowe, dlatego ich ocena nie powinna wpływać na średnią.

Nowy przedmiot – edukacja zdrowotna

Od września 2025 roku w szkołach zostanie wprowadzony nowy przedmiot: edukacja zdrowotna. Zajmie on miejsce dotychczasowych zajęć z wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Zajęcia będą odbywać się od IV klasy szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo. Będą mieć charakter nieobowiązkowy – dzieci będą uczęszczać na nie wyłącznie po wyrażeniu zgody przez rodzica lub opiekuna.

Edukacja zdrowotna obejmie swoim programem takie zagadnienia jak:

  • higiena osobista,

  • zdrowie psychiczne,

  • zdrowy styl życia,

  • zdrowie i aktywność fizyczna,

  • zdrowe odżywianie,

  • rozwój emocjonalny i seksualny,

  • zapobieganie uzależnieniom.

Edukacja obywatelska – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych

Od nowego roku szkolnego do szkół ponadpodstawowych zawita nowy obowiązkowy przedmiot: edukacja obywatelska. Zastąpi on obecną Historię i teraźniejszość (HiT). Zajęcia mają na celu przygotować młodzież do poznania realiów funkcjonowania społeczeństwa w naszym państwie.

W ramach edukacji obywatelskiej uczniowie będą poznawać m.in.:

  • zasady działania państwa i instytucji publicznych,

  • prawa i obowiązki obywatela,

  • rolę samorządów i aktywności lokalnej,

  • jak rozpoznawać fake newsy i unikać dezinformacji,

  • jak działają organizacje społeczne i jak można się w nie zaangażować.

WF na nowych zasadach

Wrzesień przyniesie zmiany także w podstawie programowej lekcji wychowania fizycznego. Celem reformy jest zwiększenie aktywności fizycznej uczniów i sprawienie, by lekcje były bardziej atrakcyjne.

W nowym programie WF znalazło się:

  • więcej zajęć na świeżym powietrzu,

  • więcej zajęć praktycznych niż teoretycznych,

  • podstawy obrony cywilnej – m.in. pierwsza pomoc i reagowanie w sytuacjach kryzysowych,

  • cztery gry zespołowe, które szkoła wybiera z listy (np. siatkówka, koszykówka, piłka nożna itp.).

Co wydaje się najistotniejsze – zostanie zmienione podejście do oceniania uczniów. Oceniane ma być zaangażowanie i postępy, a nie tylko wyniki sprawdzianów sprawnościowych.

Zmiany wprowadzone wraz z nowym rokiem szkolnym są odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość. Ograniczenie godzin lekcji religii, nowe podejście do zajęć WF oraz wprowadzenie nowych przedmiotów to krok w stronę szkoły bardziej praktycznej i bliższej potrzebom uczniów.