Zdj. pixabay.com
Jakie umiejętności rozwija pisanie?
Umiejętność pisania doskonalimy od najmłodszych lat nauki, lecz po zakończeniu edukacji, nasze pisanie ogranicza się dla wielu z nas do podpisania się lub do zrobienia krótkiej notatki. Niestety, powoduje to liczne zagrożenia dla naszych umiejętności poznawczych. Młodzi ludzie, uważają pisanie za metodę wyrażania własnych odczuć i myśli, niepotrzebną, wręcz przestarzałą. Długopis zastąpili klawiaturą, a list – e-mailem czy sms-em. Poprzez takie postrzeganie umiejętności pisania pozbawiamy się wielu potrzebnych procesów poznawczych.
Pisanie odręczne to skomplikowany proces, dzięki któremu rozwijamy umiejętność formułowania myśli i budowania logicznych wypowiedzi. To jednak nie wszystkie zalety, ponieważ odręczne pisanie:
- stymuluje mózg, rozwija połączenia mózgowe, poprawia zdolność mówienia,
- pomaga w zapamiętywaniu treści,
- utrwala zasady poprawnej pisowni,
- korzystnie wpływa na styl i logikę wypowiedzi oraz bogactwo słownictwa,
- poprawia koncentrację, orientację przestrzenną i umiejętność rozwiązywania problemów,
- ćwiczy precyzję, koordynację, kontrolę motoryczną,
- buduje umiejętność myślenia kreatywnego i abstrakcyjnego,
- sprzyja rozwojowi zdolności językowych,
- syntetyzuje dane i usprawnia proces uczenia się.
Charakter pisma, pozwala określić jakimi jesteśmy ludźmi. Grafolodzy przez dogłębną analizę są w stanie wiele opowiedzieć o człowieku:
- jak współpracujemy z innymi osobami,
- w jaki sposób się komunikujemy,
- czy jesteśmy ekstrawertykami czy introwertykami,
- w jaki sposób podejmujemy działania - czy musimy analizować fakty czy raczej kierujemy się intuicją,
- czy z łatwością nawiązujemy kontakt z innymi osobami czy mamy dystans.
Analizując powyższe pozytywne cechy pisania odręcznego powinniśmy je wspierać jak tylko możemy. Spróbujmy wzbudzić w młodzieży chęć doskonalenia tej umiejętności, z pewnością będzie ona przydatna w późniejszym rozwoju.
Jak wspierać pisanie odręczne?
Wróćmy pamięcią do lat naszej młodości, każdy z nas pisał pamiętniki, założył zeszyt „złotych myśli” do których znajomi się wpisywali, odpowiadali na pytania. Wielu z nas potajemnie pisało wiersze, prowadziło dzienniki dnia codziennego. Poszukajmy i pokażmy je swoim dzieciom, powiedzmy ile lat temu zostały zrobione, opisane. Praca napisana ręcznie zostawi po nas ślad, z dysku nasze działania mogą zniknąć, gdyż to tylko technologia, która może mieć awarie. Jako rodzice postarajmy się, aby nasze dzieci nie tylko posługiwały się najnowszą technologią, lecz doskonaliły umiejętność pisania odręcznego. Dlatego pielęgnujmy i doceniajmy naukę pisania odręcznego – zawsze zostawi po nas ślad :)
Autor: Pani Anna Radwańska, pedagog.