Wszyscy sobie życzymy spokoju i relaksu podczas wakacji. Czasami jednak zdarza się jakaś wpadka. Co wtedy? Dobrze jest znać przysługujące nam prawa. Zebrałyśmy najbardziej przydatne z nich po to, byście w żadnej nawet najbardziej nieoczekiwanej sytuacji nie czuli się bezradni. Nie zwlekaj, tylko działaj i domagaj się tego co po prostu Ci przysługuje. Nowe prawa odnoszą się zarówno do wielu sytuacji przed wyjazdem, jak również do niespodziewanych okoliczności podczas wyjazdu oraz po nim.
Kiedy możemy się zgodzić na podwyżkę ceny wyjazdu, a kiedy nie?
8%
Główna zasada jest prosta: jeśli organizator wyjazdu podniesie nagle cenę o więcej niż 8% możesz odstąpić od umowy.
3 tygodnie
Organizator wyjazdu może podnieść cenę nie później niż 3 tygodnie przed wyjazdem, ale tylko jeśli:
- Podrożeje transport (wyższe ceny paliwa)
- wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe,
- wzrosną kursy walut.
Kiedy możemy odstąpić od umowy?
Od lipca wprowadzany jest także przepis, który umożliwia odstąpienie od umowy, jeśli zdarzy się coś nieoczekiwanego, np. w miejscu do którego się wybierasz jest zagrożenie atakiem terrorystycznym lub wybuchnie wulkan albo zapanuje na danym terenie epidemia. Organizator w takich przypadkach ma 14 dni na zwrócenie Tobie wpłaconych pieniędzy.
Nowe przepisy pozwalają zrezygnować z umowy w ciągu 14 dni, jeśli była ona zawarta poza biurem, np. w domu. Chodzi jednak tylko o sytuację, które nie wynikają z naszej inicjatywy. Jeśli podczas rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą zapraszasz go do swojego domu, wtedy takie prawo Tobie nie przysługuje.
Zostaje także przepis mówiący o tym, że nie ponosimy kosztów rezygnacji wtedy, jeśli biuro podróży zmieni znacząco warunki wyjazdu (miejsce, czas trwania, środek transportu). Jeśli natomiast zmiany będą kosmetyczne, a biuro zastrzegło sobie w umowie taką ewentualność, nie mamy prawa do bezpłatnej rezygnacji.
Możesz także odstąpić od umowy z powodów osobistych. Jednak biuro na prawdo potrącić kwotę za odstąpienie.
Biuro podróży musi przestrzegać terminów odwołania wycieczki!
Zdarza się, że organizator odwołuje wycieczkę, jeśli nie zbierze odpowiedniej liczby uczestników. W nowych przepisach określono w jakich terminach najpóźniej takie odwołanie może mieć miejsce:
- 20 dni przed wyjazdem, który trwa ponad 6 dni,
- 7 dni przed wyjazdem, który trwa 2-6 dni,
- 48 godzin przed wyjazdem, który jest krótszy niż 2 dni.
UWAGA! Biuro ma 14 dni na zwrot kosztów, ale nie płaci odszkodowania.
Masz 3 lata na reklamację!
3 lata
Nowe przepisy dają aż 3 lata na złożenie reklamacji. Do tej pory mięliśmy na wyrażenie swojego niezadowolenia zaledwie 30 dni po zakończeniu wycieczki. Po 1 lipca ten czas zostaje wydłużony. Faktem jest jednak, że im szybciej zgłosi się reklamacje, tym masz większe szanse na odszkodowanie. Zaleca się zwracanie organizatorowi uwagi jeszcze podczas wycieczki po to , by mógł stosownie zareagować i zmienić niepasujące nam nieprawidłowości.
A co jeśli biuro zbankrutuje?
Znamy te medialne doniesienia? Pamiętamy grupy niezadowolonych turystów, których zostawia się bez wsparcia, ponieważ biuro ogłosiło w trakcie ich wyjazdu upadłość? Teraz ten koszmar ma się skończyć. Pokrzywdzeni turyści otrzymują więcej praw w sytuacji niewypłacalności biura podróży. Ponadto bez względu na upadłość turyści mogą kontynuować wycieczkę zgodnie z umową.